Hem » Träning » Träning på semestern

Träning på semestern

Att hålla i sin träning även under semestern kan vara svårt. Har man semester vill man kanske även ta semester från träningen. Visst ska man såklart göra det till viss del men tyvärr kan man inte släppa helt för så lång tid om man inte vill stå i läget att helt börja om med sin träning när semestern är slut. Har man precis kommit igång med sin träning kan semestern ställa till det så att man hamnar ur gängorna igen, men det finns sätt att få det att fungera även under semestern, både för de som är vana vid träning och för de som precis kommit igång.

Minska dosen

Såklart kan, och ska, man dra ner lite på träningen under semestern eftersom även kroppen behöver vila för att må som bäst. Om kroppen inte får vila emellanåt så kan den inte tillgodogöra sig träningen på rätt sätt. När det så är dags för semester är det lämpligt att dra ner träningsdosen lite och få känna att man har semester även där. Viktigt är dock att inte helt lägga av utan bibehålla rörelsen fast i mindre mängd och kanske lägre tempo. Brukar du exempelvis springa en mil varannan dag på 45 minuter kanske du under semestern kan ha ett lugnare tempo så att det istället tar en timme att springa sträckan, eller ta bort ett eller två pass under ett par veckor.

Byt träningsform

Ett annat alternativ att minska träningsdosen under semestern är genom att helt byta träningsform. Byt ut löpningen mot något helt annat eller variera bara genom att få löpa på helt nya platser. Kanske åker ni på en utlandssemester, då brukar många hotell erbjuda träningspass i olika former. Häng på de passen under er semester för att få ett avbrott i din vanliga träning och samtidigt testa något annat. Det finns även på de flesta hotell ett gym som man kan nyttja. Det kan bli ett skönt avbrott att göra något annat än det man brukar träna med hemmavid i vardagen och det kan ju leda till att du hittar ytterligare en träningsform som du gillar och kanske fortsätter med även efter semestern.

Ta det lugnt

Viktigast av allt är dock att du ska ta det lugnt och vila också. Kroppen behöver vila för att kunna tillgodogöra sig den träning den får. Vila behövs inte bara under semestern utan varje vecka behöver kroppen sin del vila för att träningen ska ge den effekt du önskar. En eller ett par vilodagar per vecka är nödvändigt men varierar beroende på vad och hur hårt du tränar. Om kroppen inte får vila emellan varven så sliter det mer än det ger när du tränar så var noga även med vila trots att det kan vara svårt när man är inne i en skön känsla med sin träning och bara vill fortsätta, men se det som träning även när du vilar – för så är det! När man har svårt att vila får man försöka tänka på att kroppen arbetar även i vila så behöver man inte ha lika dåligt samvete gentemot sig själv. Ha semester med gott samvete!

Ta det lugnt