Hem » Träning » Träning från ungdom till pensionär

Träning från ungdom till pensionär

Att träna är något man ska göra under hela livet för att hålla kroppen i trim och hålla sjukdomar på avstånd. Träning hjälper en dessutom att hålla orken uppe så att man kan ta vara på allt livet har att erbjuda. Hur man ska träna beror såklart på ålder och förutsättningar.

Ungdomens dagar

När du är barn eller ung finns det oftast inte så mycket som begränsar dig i vad du kan eller vill göra när det kommer till träning. Som barn kan man testa allt och lite till, huvudsaken att man rör på sig. Många håller på med olika idrotter och väljer sedan sin träningsform utefter vilken idrott man vill fortsätta med i vuxen ålder. För dem som inte tränar för en specifik idrott eller mål handlar det mer om att hitta en träningsform som du trivs med och som du känner kan följa dig genom livet. Givetvis behöver man inte följa samma träning resten av sitt liv men oftast fastnar man för något och blir kvar i det. I ung ålder funkar som sagt det mesta, löpning, fotboll, hockey, tennis, gym och mycket mer. Många av dessa träningsformer följer dig sedan genom livet om du gillar dem.

Medelålder

När du kommer upp lite i åren kan begränsningarna komma om du har otur. Det kan vara skador eller helt enkelt bristande tid för aktiviteter. Medelåldern är oftast den tid i livet när allt händer, du har kanske fått barn som har egna intressen som de behöver hjälp och stöd med, du har kanske ett krävande jobb och karriär. På grund av detta kan tiden och även orken tryta för just träning. Då är det extra viktigt att ha en träningsform som du tycker är rolig och kan njuta av samtidigt som den ger dig alla hälsoeffekter. I den här tiden av livet brukar gym och olika gruppträningar vara populärt just av den anledningen att det är roligt och du blir peppad av att träna med andra. De som fortfarande har tiden och håller kroppsligt kan fortfarande hålla på med sina idrotter som de gjort tidigare i livet, fast det kan vara i denna tid som man kanske behöver tänka på att trappa ner lite för att minska risken för skador.

Pensionen

När den, för många, efterlängtade pensionen kommer vill man såklart vara pigg och fräsch så att man kan ta vara på sin lediga tid. Att då vara så pigg att du kan motionera och göra roliga saker är fantastiskt. Har du skött din kropp under livet så har du alla förutsättningar för att kunna fortsätta även under dina pensionsår. Här är oftast begränsningarna lite större eftersom kroppen av naturliga orsaker blir lite svagare och det är lättare att dra på sig virus och skador. Har man i sitt liv hållit på med samma träning så kan man ofta fortsätta även i pensionsåren men man kan kanske behöva andra hjälpmedel eller ett något lägre tempo. För pensionären som inte hållit sig aktiv tidigare finns såklart ändå möjligheten att träna. Promenader och simning är två väldigt populära träningsformer som många pensionärer gillar.

Pensionen

Viktigast av allt är att röra på sig, oavsett i vilken form!