Hem » Run » Träning för nybörjare

Träning för nybörjare

Träning är ett relativt nytt fenomen. Om vi ser till människans historia som ett dygn är det först den senaste sekunden som vi inte aktivt behövt röra på oss för att få tag på föda.

Träning för nybörjare

Vår kropp har utvecklats i nära tre miljoner år för att vi på bästa möjliga sätt ska överleva. På relativt kort tid har det för de flesta slagit om så att istället för att ha ett underskott på tillgänglig energi i form av mat har vi nu ett överskott. Vi behöver inte ens lämna hemmet för att få tag på föda. Kroppen är alltså konstruerad för att röra på sig och nu behöver vi inte göra det längre. Därför behöver vi träna.

Olika syften

Träning kan göras av olika syften. Det främsta borde vara på grund av vår hälsa. Studier visar på hur rörelse och välmående hänger ihop. Att promenera i raskt tempo 30 minuter om dagen ger otroliga hälsoeffekter. Löpning tre gånger i veckan har visat sig stärka vårt minne, inlärningsförmåga och lycka. Detta då hjärnan ger oss belöningar i form av bland annat dopamin eftersom det historiskt sett varit bra att vi rör på oss för att överleva.Dock en betydligt vanligare anledning till varför någon vill börja träna är för att se snygg ut på stranden. Länge har vi förespråkat kroppstyper och skapat en social konstruktion som berättar att vältränade personer med snygg kropp är bättre än andra. Idag finns det rörelser som förespråkar kroppspositivism. Att alla kroppar är vackra och ingen ska dömas på grund av sitt utseende. Detta kan låta som en självklarhet men så är inte alltid fallet. Speciellt reklam har kritiserats för att inte använda modeller som ser ut som ”normala” människor. Det som tyvärr kan misstolkas i den debatten är vikten av att motionera regelbundet.

Att komma igång

Det finns ett talesätt som lyder: ”Den bästa typen av träning är den som blir av”. Med detta menas att för att kunna komma igång och fortsätta träna är det viktigt att hitta den typ som passar just en själv. Det spelar ingen roll om kollegan på jobbet lägger fram tusen anledningar varför du borde åka längdskidor så länge du inte har något intresse. Att hitta rätt kan vara svårt och ta lite tid. Men genom alla de positiva effekter som kommer från träning gör det värt det. Något alla kan göra är att välja att promenera en eller två gånger per dag. Genom att börja startar förändringar i kroppen och med tiden kommer det bli enklare att övergå till andra träningsformer då tröskeln inte längre är lika hög.

Att komma igång

Motivation kan vara svårt att tvinga fram, men det finns ett par knep som går att använda. Ett är att vid olika tillfällen säga högt inför andra att du ska komma igång. Då upplever du att du behöver bevisa att du håller det du lovar och har något att presentera om ämnet kommer upp igen. Ett annat knep är att börja träna med någon. Om du vet att någon räknar med att du dyker upp på gymmet tre gånger i veckan är det mer troligt att du dyker upp. Men den bästa motivationen av alla kan vara att läsa på, förstå hur träning påverkar vår hälsa. Det är något du kommer ha nytta av livet ut.