Hem » Träning » Träna för att gå ner i vikt

Träna för att gå ner i vikt

Alla tränar av olika orsak. Såklart är det vanligaste i yngre år att man tränar för att nå ett idrottsligt mål och bli en stor stjärna när man växer upp. Det vanligaste när man blir äldre är dock att man tränar för att gå ner i vikt. Den stora frågan är då hur man ska träna för att nå just det resultatet.

Kaloriunderskott

Det största är att man måste ha ett underskott av kalorier i kroppen för att gå ner i vikt. Oavsett diet eller träningsform så är huvudsaken att man får i sig mindre kalorier än vad man gör av med. Vad man äter spelar såklart också en stor roll men inte så stor som många dietexperter låter påskina när de vill få dig att använda just deras diet. När du tränar förbränner kroppen energi. Den energi du vill att den ska förbränna är fett vilket du till stor del kan styra själv genom vad du äter och när. Vid träning förbränner kroppen i första hand det som finns mest lättillgängligt vilket är det som finns i magsäcken. Efter det så förbränns fett följt av kolhydrater och protein. För att bygga muskler krävs protein vilket många muskelbyggare tillsätter i form av proteinpulver och dylikt. Att bygga muskler hjälper dig också att gå ner i vikt eftersom muskler kräver energi dygnet runt, även när du sover, vilket innebär att du vill omvandla fett till muskler.

Lågintensiv träning bränner fett

Den träning som förbränner ditt fett mest effektivt är lågintensiv träning. Promenader och jogging är bra exempel på lågintensiv träning. Det du ska tänka på är att du ska kunna hålla på en längre stund för att nå fettförbränningen. Har du mycket extravikt att göra dig av med är det bra att börja med den typen av träning och lägga mest tid på det. Det är såklart bra att kombinera med andra typer av träning för att även bygga muskler och tona kroppen. Det svåra med att träna för att gå ner i vikt är att det tar ett tag ett innan det syns på vågen eftersom muskler faktiskt väger mer än fett. Man ska istället använda sig av andra metoder såsom måttband för att se sina framgångar då det visar resultat snabbare än vågen. Att tänka på när du äter hjälper dig också att nå framgång i din viktminskande träning. Att träna före måltid är det absolut bästa tipset eftersom du förbränner allra mest efter träning. Att träna före frukost är riktigt bra eftersom du under natten gjort av med den energi som finns mest lättillgängligt i kroppen. Att dricka ett glas vatten och sedan ge sig ut på en promenad i uppåt en timme är en av de mest effektiva saker du kan göra för att gå ner i vikt. När du sedan kommer in är det perfekt att äta frukost. Det viktigaste du ska tänka på när det gäller att gå ner i vikt av din träning är att du absolut inte ska svälta dig utan du måste äta för att gå ner i vikt! Svälter du dig själv kommer du till en början att gå ner i vikt men du kommer att lura din kropp och risken är stor att du istället bryter ner dina muskler.

Lågintensiv träning bränner fett