Hem » Träning » Promenader fröbränner fett

Promenader fröbränner fett

Att promenader är effektivt när det gäller fettförbränning vet de allra flesta. Men hur kommer det sig att det är så effektivt? Det finns många förklaringar till detta och vi ska försöka reda ut några begrepp i den här lilla texten.

Använd fettdepåerna

Vid promenader som är en lågintensiv form av träning använder kroppen sig av dina lagrade fettdepåer som bränsle. Detta leder till att du inte kommer känna någon jättehunger efter din promenad och då ta igen dina ”utgifter” direkt genom att äta massor. Genom att använda fettdepåerna så påverkas inte blodsockret nämnvärt, hos friska människor, vilket gör att du inte får signaler från kroppen om att fylla på sockerdepåerna som annars blir fallet. Vid högintensiv träning förbränner kroppen de snabba depåerna vilket leder till att blodsockret faller och kroppen signalerar hunger och sockerbrist som är svår att motstå.

Bygg rump- och benmuskler

En annan positiv effekt av promenader är att du använder dina ben och din rumpa och bygger och förstärker dessa muskler. Att stärka dessa muskler gör att de kommer behöva mer energi för att hålla sig igång, dygnet runt, ju större och mer utvecklade de är vilket innebär att din promenad kommer arbeta vidare i dina muskler även när du sover. Du kommer alltså förbränna fett även i sömnen, det låter väl helt fantastiskt! Att gå promenader i raskt tempo förbränner ytterligare enligt studier som gjorts mellan personer som gått i olika tempo. Man förbränner samma antal kalorier men det tar mer på fettdepåerna med raskare promenader varvat med lugna, än att bara gå lugna promenader. Lite intervallträning är alltså att rekommendera om det är magen du vill bli av med.

Träning som blir av

En annan fördel med just promenader är den psykologiska biten av det hela som oftast är en väldigt stor del. Det har visat sig att det för de allra flesta är lättare att ta sig iväg på en promenad än att exempelvis ta sig iväg till gymmet eller ut på en löprunda och som alla vet är den bästa träningen den som faktiskt blir av. Genom att lägga upp träningen så att det är svårt att låta bli den eller hitta ursäkter för att inte träna är det allra bästa tipset man kan ge till någon som vill börja träna. Du ska dessutom fundera på när du tränar för att nå bäst resultat. Att promenera före mat är allra mest effektivt och träning under vinter och vår gör kroppen av med ytterligare energi pga kylan.

Träning som blir av

Det är mycket att tänka på, men det allra viktigaste är ändå att du kommer ut och rör dig, det gör gott på så många sätt! När du rör på dig frisätts hormoner som gör både dig och din kropp glad. När du kommit igång med din träning kommer du märka att livet blir lite enklare bara genom att du orkar mer och kanske dessutom blir lite lättare i kroppen! Det bästa av allt är att alla kan promenera!