Hem » Träning » Inga ursäkter!

Inga ursäkter!

När det gäller träning finns det inget som folk är så duktiga på som ursäkter varför man inte ska träna. Alla har varit där, det känns lite trögt att åka till gymmet, det regnar, lite förkyld, ont i huvudet eller kanske känner sig hunden ensam? Det viktigaste när det gäller träning är som man alltid kommer tillbaka till, att träningen blir av och att ursäkterna inte får ta över och vinna över dig!

Bestämda tider underlättar

Det kan vara lätt att hamna i en ond cirkel om man ska försöka träna när tiden finns eller när man är sugen. Det finns då stora risker att träningen inte blir av eftersom det alltid finns andra saker som kan kännas viktigare för stunden. En bra hjälp för just detta fenomen är att, oavsett om du ska träna själv eller med en kompis eller sambo, sätta upp bestämda dagar och tider för när träningen ska ske. Det blir då lite svårare att hoppa över istället för att man intalar sig själv att man gör det om en timme eller nästa dag, vilket oftast inte brukar bli av då heller utan det fortsätts skjuta på framtiden.

Skaffa träningskompis

Som vi var inne på i förra stycket är en träningskompis bland det bästa som finns för att träningen ska bli av. Bestämmer du tillsammans med en kompis att ni ska göra slag i saken tillsammans och bestämmer dagar och tider blir det inte bara du själv som blir drabbad om du hoppar över vilket brukar leda till att det blir lite svårare att säga ifrån. En kompis är också en bra pepp och man kan hjälpa varandra under tunga perioder både under själva träningen och annars och på så sätt hålla i träningen längre tillsammans. Man är alltid starkare tillsammans med vänner!

Gör ett träningsprogram

Att ta dagen som den kommer är en underbar livsfilosofi. Tyvärr funkar den inte så bra inom träning för de allra flesta. Har man lätt för att hitta ursäkter och ställa in träningar så måste man sätta upp ett träningsprogram. Att först bestämma dagar och tider och sedan även bestämma vad som ska göras vilken dag gör att det blir en liten morot att man ska klara det man satt upp som mål. Utifrån hur man funkar och känner bestämmer man hur specifikt man vill göra programmet, det kanske räcker att sätta ut att en dag är det cykel som gäller och nästa är jogging och därefter styrketräning. Andra kanske behöver mer specifikt med tid och tempo inskrivet för att inte ändra eftersom.

Gör ett träningsprogram

Att följa dessa enkla råd kan hjälpa dig att komma igång och få din träning att hålla även om det känns motigt ibland. Du kanske behöver ytterligare något för att få dig riktigt motiverad, gör det! Allt som kan underlätta och få dig att hålla fast vid ett träningsprogram är värt att satsa på, det handlar om din kropp och ditt liv som blir längre om du tar hand om dig!