Hem » Run » Drick rätt före, under och efter träning

Drick rätt före, under och efter träning

Träning är för många en del av vardagen, en del av rutinen. Vissa föredrar att fara ut och springa, andra cyklar, vissa går på gymmet och lyfter vikter, och somliga går på pass med yoga, zumba, eller vattengympa. Oavsett vilken träning man genomför och på vilken nivå man tränar på, behöver kroppen energi. Den behöver energi innan träningen för att få kraft, under träningen för att få uthållighet, och efter träningen för att träna. Fortsätt läsa för att ta reda på de sakkunnigas tips för hur man ska dricka rätt före, under och efter sin träning!

Vatten eller sportdryck?

Vatten är det allra viktigaste att dricka. Vatten är det som man till största del förlorar under träning, och behöver fylla på med. Men många väljer även att dricka olika sportdrycker. Sportdryck innehåller vatten, natrium och kolhydrater. Natrium är också ett ämne som kroppen förlorar när man svettas mycket, och är därför bra att fylla på med via en sportdryck. De gör också att man känner sig mindre törstig. Kolhydraterna är bra att få i sig för att fylla på med energi. De flesta rekommenderar att man dricker sportdryck om man ska träna på en högre nivå i mer än 60 minuter. Sportdrycken gör att kroppen även behåller en god vätske/salt-balans, och minskar risken att man överhettar kroppen, vilket i sin tur kan leda till illamående, kräkningar och svårigheter med att andas.

Förberedelser innan träningen

Först och främst är det viktigt att poängtera att alla människors behov är olika, beroende på deras kroppsmassa och vilken intensitet man lägger sin träning på. Väder kan också vara påverkande, om man är i ett svalt gym eller i den stekheta solen. Men en bra tumregel att ha i åtanke, är att dricka ungefär 5 dl vatten två timmar innan man ska träna. På så vis hinner kroppen ta upp vattnet och man hinner även tömma blåsan innan man ska börja med sin träning. Sedan är det även bra att dricka ytterligare lite grann innan ungefär 15 minuter innan man ska träna. Ska man träna mer intensivt, kan det vara bra att dricka sportdryck istället.

Medan man tränar

Under träningen bör man fylla på med vätska mellan varje 10:onde eller 20:onde minut. Hur mycket man ska dricka är det bäst att försöka avgöra själv, genom att kolla lite koll på hur mycket man svettas. Vanligtvis svettas man mellan 1-2 liter under en timmes träningspass. För de som tränar på elitnivå svettas man ännu mer än så. Genom att dricka vatten eller sportdryck under träningen kan man träna hårdare och längre.

Efter passet

De allra flesta glömmer bort att dricka efter man har tränat klart, vilket är otroligt viktigt för kroppens återhämtning. Man bör dricka hälften så mycket som man svettades ut under sitt träningspass, och inte senare än 2 timmar efter att passet har avslutas. Nu kan det vara ett bra alternativ att dricka sportdryck. Vilken sportdryck man dock vill dricka är upp till var och en. Det bästa kan vara att prova sig fram mellan olika sorter, tills man hittar det bästa till en själv!