Detox för bättre löparhälsa

Detox för bättre löparhälsa

Låt oss prata om detox för en bättre hälsa för dig som löper. De flesta aktiva har antingen gjort eller funderat på en “detox”. Det finns inget behov av dietprodukter. Här är 5 naturliga sätt att hjälpa din kropp detoxa.

Hur detoxar våra kropar?

Våra kroppar är fantastiska system som hanterar spänningar och så kallade gifter från våra miljöer och våra dieter. Kroppen gör ett bra jobb med att “avgifta” sig helt självt, tack vare levern, andra organ (inklusive huden) och lymfsystemet.

Om du känner att du vill ge din kropp en hjälpande hand, köp inte detoxprodukter eller gå in på en ny och restriktiv diet. Det finns helt enkelt inget behov. Här är fem enkla, friska saker du kan göra för att stödja din kropps naturliga detoxkrafter. Du kommer att springa bättre, sova bättre och må bättre.

Börja dagen på rätt sätt

Du har hört det förut, men den här fungerar verkligen och sätter din kropp upp för en dag med hälsa. Innan du vänder dig till te eller kaffe, dricka en stor kopp varmt vatten med en juice av en halv citron (pressad).

Byt ut alkohol och koffein

En av de allra bästa sakerna du kan göra för att hjälpa din kropp att detoxa är att ta bort koffein (i alla dess former) och alkohol. Om festsäsongen är över, prova. Gå “torr” i bara en vecka och se hur mycket bättre du mår – hur din sömn förbättras, hur mycket mer energi du har hela dagen och hur mycket kroppsfett du tappar (utan att ändra något annat). Byt ut te och kaffe med grönt te (högst två koppar om dagen, och inte i timmarna fram till sänggåendet). Njut av vatten och frukt eller örtte.

Inta mer svavel

Svavel är ett näringsämne som finns naturligt i många livsmedel. Kroppen använder den för varje steg i avgiftningsprocessen och du hjälper ditt system om du ökar mängden svavelrika livsmedel du äter. Prova lök och vitlök, ägg, kål och rosenkål.

Variera dina proteinkällor

Detta sätt att äta hjälper inte bara kroppen att behandla gifter, det stöder leverns funktion. Det är faktiskt ett hälsosamt sätt att förbättra din näring. Det är särskilt viktigt för aktiva kvinnor som är löpare! Om du för närvarande har kött som din huvudsakliga proteinkälla, byt mot fet fisk och / eller ägg några gånger i veckan. Dessa proteinkällor är supersunda och innehåller massor av extra fördelar som bra fetter.

Rör på dig, varje dag!

Rör på dig, varje dag!

Vi vet redan hur fördelaktigt det är att komma ut och röra på sig. Men även upptagna löpare behöver en påminnelse ibland. Lita inte på löpträning för daglig aktivitet. Se till att du rör på din kropp varje dag. Att gå är fantastiskt (och de flesta av oss gör inte tillräckligt med det). Gå ut i dagsljus när du kan. Hitta en aktivitet som stöder din löpning och använd den som core-träning. Yoga? Morgonpromenader? En lagsport eller racketsport med en vän eller partner? Mer rörelse hjälper din kropp att skölj ut toxiner mer effektivt. Hitta en aktivitet du kan göra varje dag och gör det till en vana precis som måltider och sänggåendet.

När din kropp är glad och frisk fungerar den bra, så att du kan sova mer sunt, springa mer energiskt och till och med förlora mer onödigt kroppsfett.