Hem » Run » Bästa träningsutrustningen för pensionärer

Bästa träningsutrustningen för pensionärer

Ungefär hälften av vår kroppsvikt består av muskler. Det finns olika muskeltyper som glatt muskulatur och hjärtmuskulatur vilka jobbar på av själva utan att vi behöver tänka på det. Den tredje typen av muskler är viljestyrda och kallas för skelettmuskler. Skelettmusklerna består i stort av protein och vatten och är uppbyggda av muskelfibrer. Muskelfibrerna består i sin tur av två typer av proteiner vilka kallas för aktin och myosin. Det är dessa som gör att muskeln kan kontraheras, det vill säga dra ihop sig och spännas. Muskelfibrerna hålls ihop med hjälp av bindväv och musklerna fäster mot skelettet med hjälp av senor. Senorna agerar bland annat stötdämpare och gummiband. Musklernas syfte och funktion är att stödja skelettet samt ge skydd åt våra organ. De gör att vi kan röra på oss och utföra olika typer av aktiviteter. Tänk på en situation där en människa gjort något där du undrat över hur det är möjligt. Kroppen är en alldeles fantastisk maskin och ju bättre vi tar hand om den desto friskare och starkare kommer den att vara. Muskelfibrerna kan delas upp i två olika typer; snabba och långsamma. De snabba muskelfibrerna är explosiva och kraftfulla. De orkar dock bara jobba på det sättet en kortare stund. Vi har även de långsamma muskelfibrerna vilka är mindre explosiva men desto mer uthålliga. Det är slump och arv som avgör vilken typ av muskelfibrer som är dominerande, vilket också påverkar vad vi tycks ha lättare för, kortdistanslöpning eller maraton?

Ålderns påverkan på muskulaturen

Under första delen av vårt liv har vi gott om tillväxthormoner och kroppen svarar bra på träning och rörelse både när det kommer till uppbyggnad och återhämtning. Men allt eftersom vi blir äldre så minskar musklernas prestationsförmåga. När vi tappar muskelmassa och styrka så påverkas till exempel balansen. Detta är ett av flera argument för fortsatt träning även när vi blir äldre, eftersom god balans förebygger risken att vi ramlar och skadar oss. En positiv nyhet är att vi genom styrketräning och bra kost tycks kunna motverka den negativa utvecklingen.

Träning för äldre

Ett bra recept för styrketräning är att skaffa ett gymkort. På gymmet finns bland annat tillgång till styrketräning med instruktör vilket är en fördel när man ska botanisera bland alla träningsmaskiner och övningar som finns. Att gå till ett gym blir även en social aktivitet. Många gym har särskilda seniorgrupper. För styrketräning i hemmet går det bra att använda sig av den egna kroppsvikten som motstånd som till exempel armhävningar mot diskbänken eller ställa sig och sätta sig på en stol. Men för ökat motstånd kan det vara bra att inhandla hantlar eller gummiband. Dessa redskap möjliggör en stor mängd övningar för ökad styrka i hela kroppen. Ofta kommer det med förslag på övningar, men det finns även massor av övningar och träningspass att tillgå om man söker på internet. Både hantlar och gummiband finns med olika vikt och motstånd. Efter en tids träning är det viktigt att komma ihåg att utmana sig själv, våga prova en lite tyngre vikt. Och kom ihåg att det alltid går att vända sig till närmsta gym eller varför inte en fysioterapeut vid behov av hjälp att komma igång med träning för livet.