Hem » Run » Äta rätt för träning

Äta rätt för träning

Att äta rätt när du ska träna är otroligt viktigt. Äter du fel kan din träning tappa effekt eller rent av ge motsatt effekt. Beroende på vilket resultat du vill uppnå gäller som vanligt olika saker. Alla tränar av olika orsak och med varierande syften och har dessutom olika förutsättningar vilket gör det hela än mer komplicerat.

Träna för att gå ner i vikt

Är målet med träningen att gå ner i vikt så är det viktigaste, men kanske svåraste man behöver tänka på, att man måste äta tillräckligt. I viljan och hetsen i att vilja gå ner i vikt fort blir det ofta lätt att välja att hoppa över måltider eller minska dem, men det ska man absolut inte göra. Man ska helt klart tänka på vad man äter och beroende på hur man ligger till kanske även minska sina portioner, men man måste äta sina mål varje dag för att nå resultat. Kroppen behöver näring för att bygga muskler. Även om man inte vill bygga muskler för att bli stor och stark så arbetar musklerna till din fördel även vid viktnedgång. Detta eftersom musklerna behöver energi även i vila och då förbränner det fett som finns i kroppen. Det finns massor av information att finna i ämnet och många gånger får du olika råd beroende på vem du frågar, men riktlinjen är att du alltid måste äta ordentligt för att träna, annars blir resultatet inte bra, oavsett vilket mål du har med träningen.

Bygga muskler

Vill du bygga muskler och bli större och grövre blir maten än viktigare. Kroppen behöver då mycket protein eftersom det sänder signalen till kroppen att bygga muskler. Är du liten och vill öka på din kropp avsevärt krävs såklart en ökning av mängd mat. Man kan dock ändå inte bara lägga till fett trots att det kan vara snabbaste sättet att öka storleken, men det tar också längre tid att omvandla fettet till muskler, så protein är att föredra. Att fylla på depåerna efter träning är här jätteviktigt för att kroppen inte ska hinna börja nedbrytningen av musklerna för att det inte finns mat att arbeta med i kroppen. Träningen kan då ses som bortkastad.

När ska man äta?

Även när man äter har inverkan på resultatet. Ska du styrketräna går det att äta närmare inpå träningen än om du ska ut och springa en längre sträcka. Dels kan det vara jobbigt och förenat med obehag att springa nära inpå att man ätit men det har även effekter i kroppen som kan förbättra eller försämra dina resultat. Gemensamt för alla, vid all form av träning är dock att äta efter träningen! Ett bra riktmärke är att man ska äta inom två timmar efter avslutad aktivitet för att utnyttja kroppens återuppbyggnadsfas till fullo. Tänk efter vad det är som är ditt mål med träningen och leta information för att få ut maximalt av din träning för dig och din kropp!

När ska man äta?