Olika mål med din löpning

Vad motiverar dig i din löpning? Har du ett mål med din löpning? Denna vecka skriver vi om olika sorters mål som kan motivera dig i din löpning och hur dessa kan appliceras i din löpträning i vardagen.

De två frågorna kommer jag två slå flugor i en smäll och svara på. Det finns flera olika typer av målsättningar med din löpning och här kommer några förslag, kanske finner du ett alternativ som motiverar dig att komma igång med eller ta din löpning till en nivå. Utan inbördes ordning kommer nu dessa;

  • Genomförandemål Du har kanske satt sikte på ett specifikt lopp eller ett visst datum då du ska springa en viss distans. Oavsett vilket handlar det bara om att genomföra för dig. Det utesluter alltså enligt mig en viss tid du gör det på och vad du menar med att genomföra bestämmer du, huruvida du ska springa hela distansen eller om du varvar med löpning och promenad. Det kan ju även innefatta att genomföra ett visst antal lopp per år. Men gemensamt är att fokus på tid försvinner.

Läs mer om vår träningsgrupp ”kom igång med löpning” där vi kan hjälpa dig att genomföra dina första 5 kilometer

  • Tidsmål Dvs du har satt sikte på att genomföra ett lopp eller en sträcka vid ett visst datum på en viss tid. Utöver att ha som mål att endast genomföra loppet tillkommer en dimension att detta ska genomföras på en viss tid.

Läs mer om vår träningsgrupp ”vårlöpning” där vi adderar intervaller i träningen som är ett sätt att bli snabbare och därmed minska din tid på en viss distans.

  • Distansmål Du vill öka din distans genom kanske ett lopp du anmält dig till eller att du på ett år vill gå från att springa 3mil i veckan till 10mil, eller att dina vanliga rundor på 5km ska bli till 10km. Dvs fokus ligger inte längre på tid utan den distans du ska springa.

Läs mer om vårt långpass den 26 mars där du har möjlighet att springa 13-26 km i otroligt vacker miljö längs Sörmlandsleden.

  • Socialt mål Du har en eller flera vänner som också vill komma ut och springa nån/några gånger i veckan och då får ni även möjlighet att ses, prata eller peppa varandra. Ni kanske bestämmer att ni ska ses varje tisdag och torsdag klockan 18. Det brukar underlätta för många att ha det bestämt. Det är något som vi märkt genom åren då vi anordnat träningsgrupper hur enormt uppskattat gemenskapen från gruppen är. Man blir peppad att komma till träningen trots kanske en mental uppförsbacke, man blir peppad att ta i lite extra i backintervallerna när både coach och träningskompisar hejar fram dig. Och vi delar med oss av så mycket kunskap och träningsglädje som gör att många tränar flera gånger i veckan, men även träffat träningskompisar via våra träningsgrupper. Det tycker vi är extra kul när vi kan bidra till det.

Jag skulle vilja binda ihop säcken och säga att nej, du måste inte sätta ett mål. Dock kan vi löpcoacher hjälpa dig att nå just DITT mål utifrån de förutsättningarna du startar på idag och dit du vill nå. Men det målet kan ju vara att du vill springa 5 km vid två tillfällen i veckan och idag springer du ett på 3km. Ett mål måste inte med andra ord inte innefatta ett lopp.

Här kan du läsa mer om att anlita oss för personlig träning. 

Vilket mål har du sikte på just nu? Eller upplever du att jag missat att skriva om ditt mål? 

Detta inlägg är skrivet av grundaren Maria Lavestedt Segeblad, som sedan starten september 2014 tränat hundratals löpare med mycket svett, skratt och bjudit på både nya upplevelser och resultat.